PRZESZCZEP TWARZY / FACE TRANSPLANT 2010-2011




video

Obrazy użyte w tej instalacji powstały na podstawie zdjęć z telewizyjnego ekranu. Pierwowzorem były kadry z filmu "Face off", w którym bohaterowie grani przez Johna Travoltę oraz Nicolasa Cage'a dokonują w celach kryminalnych zamiany swoich twarzy. Wykonałam te zdjęcia kilka miesięcy przed rzeczywistym pierwszym przeszczepem twarzy, który naukowcy ogłosili całemu światu jako wielki sukces. Fikcja, jak to często bywa, wyprzedziła rzeczywistość. W tej pracy interesowały nas przede wszystkim dwa wątki : iluzoryczność obrazu TV, który jednak odbieramy jako realny oraz poziom lęku, jakiego mamy doświadczyć ( świadomie lub nie ) oglądając tego rodzaju filmy. ,,Przeszczep twarzy " jest rodzajem dekonstrukcji filmowego przekazu, co uwypukla nie tylko iluzoryczność formalną ale również odsłania wizualne zabiegi mające w nas wywołać stan zagrożenia oraz dyskomfortu związanego z obserwowaniem zabiegów chirurgicznych. Instalacja przywołuje również nastrój koszmarów sennych, dzięki którym staramy się odreagować różne traumy, w tym wypadku przeżywane na skutek oglądania filmowej iluzji. Ponieważ uznaję fotografię, szczególnie w wydaniu druku cyfrowego, za medium nietrwałe, postanowiłam namalować wybrane kadry akrylem na płótnie w celu podkreślenia , że chociaż oglądany film jest ulotny i ograniczony swoim przebiegiem w czasie, to treści w nim przedstawiane są trwale obecne w naszej kulturze będąc wyrażane na przestrzeni wieków poprzez różne formy artystyczne.

 

The images used in this installation are based on pictures from a television screen, they are stills from the movie "Face off", in which the characters played by John Travolta and Nicolas Cage change their faces for criminal purposes. I took these photos months before the actual first facial transplant that scientists announced to the world as a huge success. Fiction, as is often the case, overtook reality. In this work, we were primarily interested in two threads: the illusory nature of the TV image, which we perceive as real, and the level of fear that we are to experience (consciously or not) while watching such films. "Face transplant" is a kind of deconstruction of the film message, which emphasizes not only the formal illusory nature, but also reveals the visual treatments that are to cause us a state of danger and discomfort associated with observing surgical procedures. The installation also evokes the mood of nightmares, thanks to which we try to relieve various traumas in this case, experienced as a result of watching a film illusion. As I consider photography, especially in digital printing, an impermanent medium, I decided to paint selected frames with acrylic on canvas in order to emphasize that although the film watched is fleeting and limited in its course in time, the content presented in it is permanently present in our culture and is expressed over the centuries through various artistic forms.

 

Wszystkie obrazy - akryl na płótnie, 2011, 46x33 cm
All paintings - acrylic on canvas, 2011, 46x33 cm